Categories
Motion

Vidste du at havearbejde er god motion? Sådan får du has på haven og kalorierne

Det kan variere lidt i forhold til person til person, men mange kan nok nikke genkendende til at det kan være svært at finde motivation til motionen. Men ligeledes er der nok også mange, som ikke føler sig motiverede til at udføre havearbejdet. Faktum er dog, at begge dele er gavnlige og nødvendige for henholdsvis kroppen og haven. Derfor fortæller vi dig i denne artikel om, hvordan du slår to fluer med et smæk ved at kombinere de to aktiviteter. Dette vil betyder, at du kan få styr på ukrudtet såvel som mavedellen og hvis det ikke lyder som ægte motivation, så ved vi ikke hvad der ellers gør. 

En grøn og kraftig græsplæne

I mange menneskers have uanset størrelse og form finder du en græsplæne, som sædvanligvis optager en proportionelt stor del. Under de rigtig forhold og betingelser vokser græsplæner helt tosset og for at den ikke stikker helt af, giver man dem naturligvis en tur med plæneklipperen. Du får nok forbrændt en hel del kalorier med en plæneklipper, som skal skubbes på manuel vis, men med de motordrevne skal du alligevel stadig lægge kræfter i. Læs om de udvalgte plæneklippere hos testsektionen.dk for at finde en plæneklipper, der passer dine behov og bedre kan lokke dig ud i lave havearbejde. 

Ukrudt og andre livlige sager

I en have vokser der gerne græs, planter, blomster og alt muligt andet smukt og livligt. Dette omfatter selvfølgelig også ukrudt, som alligevel ikke pynter særligt meget. Hvis du for eksempel har ukrudt og lignende i din køkkenhave, skal du nok få aktiveret hele kroppen ved at luge ud. Hvis du alligevel først har dristet dig ud i at lave havearbejde, har du med garanti mærket ømheden i kroppen den følgende dag, som havde du lavet en full body workout. Hvis du så befinder dig på alle fire eller i en anden, men stadig ergonomisk korrekt, arbejdsstilling i forbindelse med havearbejdet, kan du styrke nye muskelgrupper og få brændt nogle kalorier på denne måde. 

Pas på dig selv

Netop disse mange uvante bevægelser du laver, når du trimmer toppen af hækken eller rydder op i haveskuret, kan belaste din krop og derfor skal du huske at passe på dig selv. Måske det slet ikke er en dum ide lige at varme op før du skyder havearbejdet i gang, eftersom havearbejde er en meget fysisk og nogle gange krævende disciplin. Derfor kan det også være, at du skal gå efter regelmæssigt arbejde i haven i stedet for blot at udmatte din krop på bare én dag. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *